Důvěra jako základ spolupráce
Obrovská úspora energie a možnost soustředit se na to, co je podstatné.
Na jeden pracovní den máme balík energie a je na nás, jak jej využijeme. Může být spálena v hlavě plné obav, co vše by se mohlo stát a nepříjemností, které možná ani nepřijdou – anebo je možné ji využívat k něčemu užitečnému. V našem případě nejraději tvoříme. Člověk je nejefektivnější když ho práce baví a jsou vidět výsledky, tedy tvorba a sem nepatří naceňování, vyjednávání, reportování, kontrolování týmu, výkazů nebo vymýšlení strategií jak vytěžit nejvíce. Samozřejmě se tomu není možné vyhnout. Někteří naši zákazníci nejsou důvěřiví ihned, někteří jsou sebevrazi a je jim “jedno” co to bude stát a někdo nám prostě důvěřuje hned na začátku, i když by to řada lidí považovala za neopatrnost nebo neum ve vyjednávání. Nám se ale právě s takovými lidmi pracuje nejlépe a získají za své peníze nejvíce. Považujeme za nadbytečné platit výše uvedené (ano vše trackujeme a účtujeme) a čas, je využít na něco, co skutečně prospívá klientovi. Zkušenosti tedy říká, nejefektivněji využívají naši kapacitu klienti, kteří nám důvěřují.
V agilním vývoji je důvěra klíčová. Ale co to vlastně znamená? Jak se důvěra promítá do naší každodenní práce, jak se odráží v našich vztazích s klienty, a jak nám pomáhá budovat silný a efektivní tým?
Důvěra uvnitř týmu
U nás v Dogfishově je důvěra nejen slovem, ale nejdůležitější hodnotou. Každý člen našeho týmu má svou roli a věříme, že ji zvládne na 100 %. Naše práce není jednoduchá, pracujeme na několika projektech najednou, každý projekt je jiný, na každém projektu jsou potřeba různé profese. Projektoví manažeři se potřebují na svůj tým spolehnout, nechceme obětovat energii hlídání, kontrolování, urgování, připomínání úkolů nebo vracení nedodělané práce. Opět je to ta zbytečná energie, kterou je možné vložit do tvůrčí práce. Aby to nebylo tak růžové, prudíme tým time-trackingem k úkolům – časové záznamy na čem pracovník pracoval v systému na projekty. Díky našim záznamům máme přehled o efektivitě jednotlivých členů týmu, jaký projekt či úkol mají na starosti, a co za jejich práci oprávněně fakturujeme klientovi. Ale aby mohl člen týmu skutečně získat naši důvěru, musí prokázat nejen svou odbornost a zapálení, ale také integritu a spolehlivost. Důvěra není automatická; je třeba ji postupně budovat a udržovat.
Tato vnitřní důvěra vede k následujícím klíčovým aspektům:
Úspora energie a efektivita
Když se spoléháme na své kolegy a víme, že mohou spolehnout na nás, eliminujeme zbytečné kontroly a hledání případných potíží, které možná ani nepřijdou. To umožňuje týmu rychleji se pohybovat, soustředit se na hlavní úkoly a dosáhnout výsledků efektivněji.
Inovace a kreativita
Člen týmu, který si věří a ví, že může důvěřovat sobě a kolegům vytváří mnohem větší hodnotu.
Rozvoj
Věříme, že důvěra podporuje růst a profesní rozvoj každého člena týmu.
Spolupráce
Vytváří kulturu otevřené komunikace a spolupráce.
Transparentnost a důvěra s klienty
Stejná důvěra, kterou pěstujeme uvnitř našeho týmu, je rozšířena i na naše vztahy s klienty.
Naše odvětví online marketingu a webového vývoje zahrnuje i přiznání, že často nemůžeme práci odhadnout přesně. Často ani klient nedokáže přesně specifikovat, co je přesně potřeba udělat a práce se mění při postupu projektem. Odhady jsou tedy velmi nepřesné a čím složitější systém, tím je odhad náročnější jak časově, tak i mentálně a zatěžuje pracovníky.
Pokud si nějaký odhad musíme nechat schválit, kde týdny čekáme, víme že se to prodraží, protože to všichni zapomeneme. Klidně se může stát, že nějaká práce zabere dvojnásobek času. Pokud je potřeba udělat odhad ke schválení, musí to společně vymyslet a někdo to musí sepsat. Tak se stane, že namísto 3 hodin, zabere nějaká úprava hodin 6. Je tedy mnohem výhodnější udělat hodně hrubý odhad přes palec +- 50% a rovnou se pustit do práce. K tomuto potřebujeme důvěru nebo variantu měsíčního rozpočtu, se kterým hospodaříme a kde navíc přicházíme s nápady, co by bylo dobré vylepšit nebo zmodernizovat.
Chápeme, že si důvěru musíme nejprve získat a tak jsme otevřeni pro:
Transparentní účtování kapacity
Jsme otevření o tom, jak účtujeme svůj čas ve formě souhrnných nebo podrobných rozpisů. Podrobnější rozpisy účtujeme, protože je není možné vyexportovat a poslat. Surové záznamy mohou být někdy technické a mimo kontext. Klienti nemusí plně rozumět všem detailům, což může vést k nedorozuměním nebo špatným interpretacím a tak i narušení důvěry.
Průhlednost procesů
Dáváme klientům plný přehled o tom, jak jejich zdroje využíváme.
Tak jako dělají chyby lidé uvnitř našeho týmu, dělají je i klienti. Často se na něco zapomene, nedomyslí, necvakne a důvěra pomáhá tyto problémy překonat. Potíže budou, ale všechny je porazíme.
Pokud jste klient, který sdílí tuto hodnotu, rádi bychom s vámi spolupracovali. Pokud jste odborník, který chápe význam důvěry v týmu, možná právě hledáme někoho jako jste vy.